În urmă cu 30 ani, lua naștere la Chișinău formația Trigon Jazz, mixul perfect de etno și jazz, care încântă sufletele iubitorilor de jazz de pe întreg globul. De 30 de ani, se întâlnesc zilnic între 10:00 și 14:00 ca să compună, să repete, să creeze și să pregătească acea muzică divină cu care ne-au încântat și anul trecut la Jazz City, în Iași. Și pentru că ne-a plăcut enorm apariția lor pe scena Jazz City, am vrut să îi decoasem mai mult, așa că am stat de vorbă cu cei patru membri Trigon Jazz: Anatol Ștefăneț, Valentin Boghean, Dan Bruma, Gari Tverdohleb. Iată ce am aflat.
Când și cum a intrat jazzul în viața voastră?
Pentru noi, jazzul este o formă de libertate, de a te exprima, de a scrie poezie, de a cânta, de a picta și tot așa. Pe vremuri, jazzul era un subiect tabu, iar noi ne luam doza de muzică din colecțiile de discuri. Priveam jazzul ca pe o formă de improvizație, de spontaneitate. Simbioza dintre libertate și folclor ne-a plasat în noțiunea de etno jazz, care iată, ne-a adus aproape 30 de ani de carieră. Tot ce facem, facem având la bază folclorul și libertatea.
Unii dintre noi au descoperit jazzul în discuri, în discuțiile cu oamenii, iar alții au descoperit jazzul cu adevărat de abia când s-au alăturat formației Trigon Jazz.
Ați călătorit foarte mult în lume de-a lungul celor 30 ani de carieră. Ați observat ceva diferențe între Republica Moldova, România și celelalte țări?
Geografia concertelor noastre începe din Noua Zeelandă până în Canada și din Japonia până în Portugalia. Am avut tot spectrul de public, dar nu putem face o diferență între ele, deoarece publicul este binedispus spre ce vrei tu să spui prin muzica ta. Dacă ai de spus ceva pe înțelesul publicului, publicul te ascultă, te place, se implică.
De 30 ani contribuim la dezvoltarea jazzului, adică vrem să eliminăm hotarele și să facem o Românie mare, ca să avem în bagajul de jazz mai mulți artiști și mai multă muzică bună. Noi am riscat foarte mult, cu formele, cu ideile, cu mesajul. Am fost foarte insistenți și bine plasați în ceea ce ne dorim. Pe parcursul anilor, lucrurile s-au schimbat enorm.
Până în era internetului, publicul era curios să observe muzicienii din țări diferite. Era o curiozitate față de țară. Odată cu era internetului, granițele s-au rupt și curiozitatea e față de personalitate, nu față de țară. Acum suntem toți mai aproape.
Aveți niște amintiri dragi, momente memorabile din toată cariera asta de 30 de ani, pe care le puteți împărtăși acum cu noi?
Am cântat în săli de până la 2000 de spectatori, dar am cântat o dată și pentru 4 persoane. În Germania, s-a întâmplat să ne organizeze cineva un turneu, iar într-unul dintre orașe, nu s-a promovat deloc concertul și am cântat doar pentru 4 persoane, 4 prieteni care locuiau acolo. Au fost două ore intense de concert și poate unul dintre cele mai bune concerte pe care le-am ținut vreodată
S-au schimbat multe lucruri de-a lungul anilor în Trigon Jazz și s-au perindat mai mulți membri. Ce a rămas totuși constant, în afară de Anatol Ștefăneț?
Ideologia și conceptul. De-a lungul timpului, într-adevăr, s-au schimbat foarte multe lucruri și mulți membri care s-au perindat prin formație. Însă tot timpul au rămas constante ideologia și conceptul: să nu deviem din drumul nostru pe care ni l-am propus acum 30 de ani.
În ce alte proiecte mai sunteți implicați?
Vali e de sine stătător un proiect. Dan e în mai multe formații de stiluri muzicale diferite, ceea ce îi îmbogățește vocabularul, pe care îl descarcă apoi aici, în Trigon Jazz. Gari lucrează cu Vali. Anatol compune mai nou muzică clasică.
Mulți muzicieni se fac muzicieni de sesiune, adică se împart în mai multe proiecte. Ca să facă un ban în plus, să își întrețină familia, muzicienii activează și în alte proiecte. În Trigon, pentru noi e important să ne unim toți într-un mesaj, într-un gând. Și ne mândrim și noi, și țara noastră cu proiectul nostru.
E important să petrecem zilnic timp împreună și tocmai de aceea avem zilnic „momentul Trigon Jazz” între 10:00 și 14:00. Petrecând mult timp împreună, suntem ca un singur muzician care își povestește muzica.
În afară de Trigon Jazz, mai aveți în palmares un proiect important și de lungă durată – Etno Jazz, un festival care a ajuns anul acesta la cea de-a 20-a ediție. Cum e să fii organizator de festival? Și care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat?
Festivalul a fost inițiat de Natalia Ștefăneț, soția mea, care, în urmă cu un an, s-a dus în lumea celor drepți. Ea a dat un imbold creativ frumos și pentru muzicieni, dar și pentru publicul din Chișinău. Ea a știut să contureze această idee, ea a fost cea care a ales echipele, ea a dus povara organizării. Organizarea are pârtii foarte grele și foarte neașteptate. Dacă cineva își propune să organizeze un festival, nu îl sfătuiesc, deoarece un festival îți răpește foarte mult timp și foarte multă energie.
De ce sunt importante totuși festivalurile? Care este rolul unui festival de jazz?
Oamenii devin mai buni în festival. Oamenii înțeleg ce înseamnă iubire prin sunet. Te încarci cu dragoste și vii acasă și ești mai bun cu familia. Festivalurile fac orașele mai frumoase.
În ziua de azi, cu tehnologia, e totul mult mai accesibil. Dar festivalurile înseamnă muzică vie, atât între artist și public, cât și între artiști. Când asculți un artist live pe scenă, e altceva, te îndrăgostești de artist și de muzica lui.
Altfel simți un om, emoția lui, energia lui, altfel te conectezi cu omul care e față în față cu tine.
Ați participat la prima ediție Jazz City în Iași. Cum vi s-a părut festivalul, atât în calitate de artiști pe scenă, cât și și ca organizatori ai unui festival cu vechime?
Locația este foarte bună. Scena și echipamentul foarte bun – 5 stele. Organizatorii 6 stele. Ca singur punct mai slab: timpul scurt cu ceilalți artiști. În rest, începând de la țuică și terminând cu concertul propriu-zis, a fost totul perfect. Ne-am simțit ca acasă.
Ce înseamnă pentru voi succesul într-o carieră muzicală?
Succesul muzical nu e unde și când și ce cânți, ci cu cine. Dacă ai o gașcă de oameni buni și nebuni ca noi, mergi până la capăt cu ei. Noi suntem ca un leac pentru oameni, deși nu suntem comerciali.
Succesul e când ai fericirea de a-ți exprima gândurile în forma pe care o vrei. E mult mai ușor să vinzi droguri decât să vinzi mâncare sănătoasă. Când ai o echipă care își exprimă gândurile la fel ca tine, atunci chiar simți succesul.
Succes înseamnă când ai compatibilitate și ca artist, și ca om cu echipa cu care cânți. Să existe încredere între oameni și să fim pe aceeași lungime de undă.
Pentru că tocmai am încheiat 2021 și am intrat deja în 2022, vă rog să împărtășiți cu noi 5 lucruri pozitive pentru care sunteți recunoscători în 2021 și 5 obiective pentru 2022
În 2021, am lansat albumul „Urban”, un album exact pe gustul nostru. Am avut multe concerte. Am lucrat fiecare la proiectele lui, și pe lângă Trigon Jazz. Suntem vii și sănătoși. Suntem împreună și vom continua să cântăm împreună pentru public
În 2022, ne-am propus, printre altele, să scoatem un album nou. Dar haideți să ne întâlnim pe viu la cea de-a doua ediție Jazz City. Orașul Iași este frumos, iar ieșenii sunt și mai frumoși. Noi avem marea dorință de a fi împreună din nou și de a ne uni prin frumusețea jazzului.